Τι χρεώνουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες στην υπόλοιπη Ευρώπη; Σύμφωνα με το άρθρο της καθημερινής, έγινε αναζήτηση μέσα από τις διαθέσιμες πλατφόρμες έκδοσης εισιτηρίων δρομολογίων, τόσο στη Βόρεια όσο και στη Νότια Ευρώπη, και έγινε σύγκριση του κόστους με βάση τη διανυόμενη απόσταση από λιμάνι σε λιμάνι.
Υπάρχει η διάχυτη εντύπωση πως τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ακριβά στην Ελλάδα. Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες επικαλούνται ως αιτίες για τις υψηλές τιμές το αυξημένο κόστος των καυσίμων, την ανάγκη για επενδύσεις σε σύγχρονα πλοία, καθώς και την εποχικότητα των δρομολογίων.
Ποια είναι η πραγματικότητα;
Σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, πραγματοποιήθηκε αναζήτηση σε επίσημες ιστοσελίδες ακτοπλοϊκών εταιρειών για δρομολόγια σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, μικρά ή μεγαλύτερα σε διάρκεια, ώστε να υπάρχει αναλογία με τα ελληνικά ταξίδια. Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρεται, επιλέχθηκαν τα φθηνότερα διαθέσιμα δρομολόγια για τις ημέρες του υποθετικού ταξιδιού. Η κράτηση πραγματοποιήθηκε μέσα από τις επίσημες ιστοσελίδες των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθώς διαπιστώθηκαν σημαντικές διαφορές στις τιμές από αυτές που εμφανίζονταν σε πλατφόρμες τρίτων.
Για τον υπολογισμό του τελικού κόστους χρησιμοποιήθηκε το σενάριο ενός ταξιδιού με επιστροφή για τρεις ενήλικες και ένα αυτοκίνητο. Αξιοσημείωτο είναι ότι κάθε εταιρεία εφαρμόζει διαφορετικό μοντέλο τιμολόγησης. Σε ορισμένες περιπτώσεις η χρέωση διαφοροποιούνταν ανάλογα με τη μέρα ή την ώρα της αναχώρησης. Άλλες εταιρείες παρείχαν εκπτώσεις για σύντομα ταξίδια, ενώ σε δύο σκανδιναβικά παραδείγματα δεν υπήρχαν διαθέσιμα εισιτήρια τουριστικής θέσης για βραδινά δρομολόγια.
Πίνακας: Αναλυτικές τιμές ακτοπλοϊκών ταξιδιών με επιστροφή για 3 επιβάτες και αυτοκίνητο
Προορισμός | Πλοίο | Ώρες | Τιμή (€) | Κόστος ανά ν.μ. |
---|---|---|---|---|
Ταλίν–Ελσίνκι | Σ | 2:30 | 157,00 | 1,9 |
Γκέτεμποργκ–Φρεντερικσχάν | Σ | 3:30 | 256,40 | 2,8 |
Ντόβερ–Καλαί | Σ | 2:00 | 210,00 | 4,5 |
Αλμερία–Ναδόρ | Σ | 5:30 | 696,50 | 3,4 |
Βαρκελώνη–Ίμπιζα | Σ | 9/10 | 155,50 | 0,5 |
Κάδιθ–Αρεκίφε | Τ | 28:00 | 1.119,48 | 1,0 |
Τούρκου–Στοκχόλμη* | Σ | 11:00 | 616,60 | 2,2 |
Μαριέχαμν–Ελσίνκι** | Σ | 10:20 | 422,00 | 1,2 |
Κάπελσκερ–Νααντάλι | Σ | 9:25/7:45 | 183,00 | 0,9 |
Σγιέλαντ–Άαρχους | Τ | 1:30 | 97,00 | 0,9 |
Δυρράχιο–Ανκόνα | Σ | 16:00 | 427,50 | 0,7 |
Δουβλίνο–Χόλιχεντ | Σ | 3:30 | 357,60 | 3,1 |
Χάρουιτς–Χουκ οφ Χόλαντ | Σ | 8:15/5:30 | 511,50 | 2,3 |
Σερμπούρ–Ρόσλερ | Σ | 17:30/21 | 844,48 | 1,4 |
Ολμπια–Τσιβιταβέκια | Σ | 7:30/6:30 | 446,00 | 1,7 |
Τουλόν–Αζαξιό | Σ | 9:45/9:00 | 300,00 | 1,0 |
Ποτσάλο–Μάλτα | Τ | 1:45 | 516,80 | 4,5 |
Πάτρα–Ανκόνα | Σ | 20:30/22 | 978,80 | 1,0 |
Πειραιάς–Σύρος | Σ | 3:45/3:25 | 488,00 | 3,0 |
Λαύριο–Κύθνος | Σ | 2:45/1:50 | 186,00 | 3,5 |
Πειραιάς–Ηράκλειο | Σ | 9:15 | 377,00 | 1,1 |
Πειραιάς–Ηράκλειο*** | Σ | 9:15 | 490,00 | 1,9 |
Πειραιάς–Λέρος | Σ | 12:55/13:30 | 427,60 | 1,2 |
Πειραιάς–Ρόδος | Σ | 22/23:30 | 589,00 | 1,1 |
Κυλλήνη–Ζάκυνθος | Σ | 1:15 | 157,80 | 4,4 |
Πάτρα–Κεφαλλονιά | Σ | 3:30 | 198,20 | 1,6 |
Κύμη–Σκύρος | Σ | 1:45 | 200,00 | 4,2 |
Ίος–Νάξος | Τ | 0:45 | 478,60 | 10,6 |
Ίος–Νάξος | Σ | 1:45 | 145,00 | 3,3 |
Ηγουμενίτσα–Κέρκυρα | Σ | 1:30 | 107,20 | 3,0 |
Σέριφος–Φολέγανδρος | Σ/Τ | 2:30/2:20 | 254,20 | 3,3 |
Πειραιάς–Χίος | Σ | 9:50/7:40 | 483,00 | 1,6 |
Άγιος Κωνσταντίνος–Σκόπελος | Τ | 3:35/3:25 | 421,30 | 4,6 |
Μύκονος–Σαντορίνη | Τ | 2:50 | 595,50 | 4,7 |
Θεσσαλονίκη–Σκιάθος | Τ | 3:30 | 506,20 | 2,8 |
Αλεξανδρούπολη–Σαμοθράκη | Σ | 1:45 | 214,00 | 3,4 |
πίνακας με πληροφορίες από το πρωτότυπο άρθρο
Όπου αναγράφεται επιπλέον τιμή στον τύπο σκάφους και στη διάρκεια ταξιδιού, αφορά την επιστροφή, εφόσον διαφέρει από αυτήν της αναχώρησης
* Υποχρεωτική επιλογή καμπίνας στο νυχτερινό δρομολόγιο της αναχώρησης
** Υποχρεωτική επιλογή καμπίνας σε αναχώρηση και επιστροφή
*** Επιλογή εισιτηρίων με καμπίνα και στις δύο κατευθύνσεις
Ποικιλίες στις χρεώσεις, τα εκδοτήρια και τις έξτρα επιλογές
Όπως αναφέρεται στο άρθρο, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας είναι η πολυμορφία στον τρόπο τιμολόγησης. Κάποιες εταιρείες χρεώνουν μεμονωμένα τους επιβάτες και το όχημα, άλλες εφαρμόζουν πακέτα. Επιπλέον, το κόστος ενδέχεται να διαφέρει μεταξύ των επίσημων ιστοσελίδων και τρίτων παρόχων, ενώ υπάρχουν και σημαντικές αποκλίσεις ανάλογα με τις ώρες και τις ημέρες των δρομολογίων.
Τι παρατηρείται στην Ελλάδα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη
Η σύγκριση αποκαλύπτει πως οι τιμές σε ελληνικά δρομολόγια είναι συχνά πιο υψηλές αναλογικά με τη διανυόμενη απόσταση. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του ταχυπλόου Ίος – Νάξος, το οποίο εμφανίζει το υψηλότερο κόστος ανά ναυτικό μίλι σε όλη την έρευνα.
Ταχύπλοα: γρήγορα αλλά πανάκριβα
Σύμφωνα με το άρθρο, τα ταχύπλοα παρουσιάζουν εντυπωσιακά αυξημένο κόστος, ακόμα και για αποστάσεις μικρότερες της μίας ώρας. Αυτό υπονομεύει την οικονομική προσβασιμότητα για τον μέσο ταξιδιώτη και εγείρει ερωτήματα για τη βιωσιμότητα του μοντέλου λειτουργίας τους.
Όταν δεν υπάρχει επιλογή: Το παράδειγμα της διαδρομής Ίος – Νάξος
Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έρευνα, δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής μεταξύ συμβατικού πλοίου και ταχυπλόου. Αυτό συνεπάγεται υποχρεωτική χρήση των ακριβότερων επιλογών, χωρίς εναλλακτική για όσους επιθυμούν να μειώσουν τα έξοδα μετακίνησης.
Ένα ταξίδι πίσω στον χρόνο και στην έννοια της αναλογικότητας
Η συνολική εικόνα που προκύπτει από τη σύγκριση θυμίζει συνθήκες διαφορετικών εποχών, καθώς οι τιμές δεν φαίνεται να έχουν αναλογική αντιστοίχιση με τις προσφερόμενες υπηρεσίες ή την απόσταση.
Ζητούμενο: Περισσότερες συμβατικές επιλογές για τον επιβάτη
Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι πως σε πολλές ελληνικές γραμμές απουσιάζουν συμβατικές, οικονομικότερες επιλογές, με αποτέλεσμα ο επιβάτης να οδηγείται αναγκαστικά σε ακριβότερα εισιτήρια. Η ανάγκη για επαναξιολόγηση της τιμολογιακής πολιτικής είναι προφανής.
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/